Zwavelgeur en regen - Reisverslag uit Martinborough, Nieuw Zeeland van Hanne Klunder - WaarBenJij.nu Zwavelgeur en regen - Reisverslag uit Martinborough, Nieuw Zeeland van Hanne Klunder - WaarBenJij.nu

Zwavelgeur en regen

Blijf op de hoogte en volg Hanne

11 Oktober 2016 | Nieuw Zeeland, Martinborough

Hallo daar aan de andere kant van de wereld! Ondertussen zijn wij een ruime week geleden uit Schiphol opgestegen, en wordt dit onze zesde nacht in nieuw Zeeland. Nadat we een nachtje in Auckland hadden overnacht, hebben we op de bonnefooi camperverhuur depots bezocht. We waren begonnen bij wicked campervans, maar we hadden gehoord dat deze campers soms beledigende teksten hadden ( waardoor sommige campings je niet willen), en dat de auto's erg oud zijn vaak. Na een kijkje te hebben genomen, hebben we ze vriendelijk bedankt, en zijn we naar spaceships gegaan. Dit kwam mij erg bekend voor, want daar had ik al eerder een auto gehaald. Ze keken erg moeilijk toen we aangaven graag die dag nog te vertrekken, maar het is gelukt. Ze waren natuurlijk al beetje bang dat we dan elders wel iets zouden vinden voor zo'n periode.
En zo begon onze roadtrip. We zijn begonnen met naar het topje van de coromandel rijden, over bochtige gravel weggetjes kwamen we op een kampeerplekken voor ons alleen. Tussen enorm oude bomen, en pal naast de zee hebben we een prachtig nachtje doorgebracht. De volgende ochtend zijn de berg omhoog geklommen voor een goed uitzicht over de oceaan. Op deze coromandel werd al duidelijk dat het weer snel kan omslaan, in de goede zin in ons geval. De ene dag nagenoeg tropische slagregens, de volgende dag een strakblauwe lucht.
Na dit uitstapje zijn we een beetje richting Zuid gegaan. Aangezien de auto aan het einde van de rit weer naar Auckland gaat komen we twee keer over het Noordereiland, en kunnen we sommige dingen bewaren voor later. In rotorua, waar stoom uit de aarde ontsnapt en warme (of kokend) meertjes ongeveer de standaard zijn, sprak Erik de. Gevleugelde woorden 'het ruikt hier naar de oosterpark met oud en nieuw', verwijzend naar de sterk aanwezige zwavelgeur. Na rotorua zijn de door naar Taupo gegaan. Ook hier is erg veel thermische activiteit, en stroomt er in een parkje een warme stroom. Deze komt samen met de rivier, wat zorgt voor een klein stukje heerlijk warm bad. Erg grappig om een schattig kabbelend stroompje te zien waar stoom vanaf komt... Vanaf Taupo zijn we richting de oostkust vertrokken, waar we bijna verlaten aan een meertje hebben gekampeerd tussen de schapen. Op zich niet verbazingwekkend, schapen zijn hier overal.
Ondertussen hebben we al flink wat kilometers gemaakt, door heuvels die lijken op opgeklopt eiwit bedekt met gras. Tussen stomende aarde door, over de 'Thermal Explorer highway', langs prachtige watervallen en over veel gravelwegen zijn we nu in martinborough. Het is hier winderig en koud, dus eten we hutspot ;-).

• 11 Oktober 2016 - 12:12

Lucy:

opgeklopt eiwit met gras.... misschien een foto?

• 11 Oktober 2016 - 17:19

Joke:

Neem lekker de tijd om te genieten van elk stukje Nieuw Zeeland. Tijd zat?

• 11 Oktober 2016 - 17:32

Lieneke: